? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, November 13, 2009

Aktiviti 5 : Tugasan 1 (Buku) & Tugasan 4 (Mini Kajian Tindakan)

1. Mengapa guru (pelatih/novis/ berpengalaman) perlu melakukan kajian tindakan:

•untuk menambahkan pengetahuan dan mengembangkan pengetahuan yang sedia ada berdasarkan penyelidikan.
•untuk mengenalpasti masalah atau isu yang timbul di samping dapat membaiki kelemahan-kelemahan yang wujud dalam sesuatu masalah.
•untuk meningkatkan pengetahuan dan pengalaman profesionalisme sebagai seorang pendidik.
•untuk meningkatkan hasil produk yang bermutu dan melahirkan pelajar-pelajar yang cemerlang di sekolah.
•untuk membuat sesuatu yang kreatif & kritis dalam proses P&P di dalam kelas.
•untuk memperbaiki teknik pengajaran yang boleh menarik minat pelajar-pelajar.

2. Tajuk "Penggunaan Powerpoint dan Tayangan Video kepada Pelajar Masalah Pembelajaran bagi Memudahkan Pelajar Mengenalpasti Alatan Pertukangan" dipilih kerana:

•untuk mempertingkatkan kefahaman pelajar dalam mengenali alatan pertukangan.
•untuk memberi kefahaman yang meluas tentang penggunaan alatan.
•untuk mendedahkan aspek-aspek keselamatan semasa melakukan tugasan dalam bengkel.
•untuk menerangkan ciri-ciri kebersihan diri, alatan dan bengkel.
•sebagai panduan (teori) sebelum melakukan tugasan secara praktikal di dalam bengkel.

Aktiviti 4 : Tugasan 4 Mini Kajian Tindakan

Cadangan mini kajian tindakan kumpulan kami ialah :

"Penggunaan Powerpoint dan Tayangan Video kepada Pelajar Masalah Pembelajaran bagi Memudahkan Pelajar Mengenalpasti Alatan Pertukangan"

Aktiviti 3 : Tugasan 3 - Kolokium

Kajian 1:

Meningkatkan Penguasaan Dan Minat Pelajar Dalam Jawi
Melalui Kaedah ‘Congak Jawi'.

Pengkaji :
Khuzaimah bt Mohd Daud (P48682) dan Siti Khairiyah bt Sejo (P48715)

Permasalahan kajian :
Dalam kajian ini, masalah yang dihadapi oleh pelajar ialah, mereka gagal untuk menjawikan perkataan rumi yang diberikan dalam ujian bulanan. Selain itu, merekajuga tidak boleh membaca buku teks Pendidikan Islam dengan baik apabila diminta oleh guru. Masalah yang paling ketara ialah mereka tidak menunjukkan minat terhadap perkataan jawi.

Hasil dapatan :
Daripada kajian ini, pengkaji mendapati teknik ini telah membantu dan menarik minat terhadap tulisan jawi. Selain itu, ia juga dapat meningkatkan penguasaan pelajar dalam penulisan dan pembacaan perkataan jawi.

Oleh itu, kajian yang dijalankan bersesuaian dengan kajian tindakan di mana penggunaan Model Kurt Lewis yang melibatkan proses perancangan, tindakan, pemerhatian dan refleksi.


Kajian 2 :

Meningkatkan Kemahiran Mengingat Pelajar Dalam Bab Ibadah Subjek Pendidikan Islam Melalui Teknik Pantun.

Pengkaji :
Nazirah binti Alias dan Nurul Hidayah binti Md Yatin

Permasalahan kajian :
Dalam kajian ini, masalah yang dihadapi oleh pelajar ialah mereka sukar untuk mengingat fakta penting yang telah diajar di dalam sesuatu bahagian. Oleh yang demikian, pengkaji telah melakukan suatu pendekatan baru iaitu teknik pantun bagi meningkatkan kemahiran pelajar.

Hasil Dapatan :
Daripada kajian yang telah dijalankan, pengkaji mendapati, teknik ini dapat menarik minat pelajar terhadap subjek Pendidikan Islam. Di samping itu juga, ia dapat membantu pelajar untuk mengingat fakta-fakta penting yang telah diajar oleh guru.

Di dalam kajian ini, pengkaji telah menggunakan Kaedah Gelung Kajian yang mana melibatkan proses refleksi, perancangan, tindakan, dan pemerhatian. Di samping itu, teknik penggunaan pantun merupakan satu pembaharuan di dalam kaedah mengajar Pendidikan Islam kerana selama ini mata pelajaran tersebut diajar dalam keadaan formal dan membosankan. Tetapi terdapat sedikit kelemahan dalam kajian ini di mana pengkaji hanya mengambil pelajar yang mendapat markah tinggi dalam ujian yang diberikan untuk menjawab soal selidik yang dikemukakan oleh pengkaji.

Aktiviti 2 : Tugasan 2 - Jurnal

Jurnal 1 :

Tajuk : Graduate Teacher Education and Change : Insightsnfrom a First-Grade Teacher's Experience
Penulis : Cathleen Doheny (2002)

•Kajian tindakan ini dilakukan untuk mengetahui masalah yang dihadapi oleh guru pendidikan siswazah dalam latihan mengajar berdasarkan faktor-faktor seperti memahami perubahan yang berjaya dalam latihan mengajar untuk guru siswazah pertama yang memulakan bengkel pendekatan penulisan dalam kelasnya mengikut program siswazah yang bertajuk Writing Across the Curriculum.
•Kaedah yang digunakan ialah pemerhatian terhadap bengkel penulisan yang dibuat oleh Lara Parker (guru yang dikaji) ke atas 26 orang pelajar serta temubual
•Pengkaji menggunakan lima kriteria dalam bengkel penulisan tersebut iaitu hak milik, sokongan, ketabahan, intergrasi dan tindak balas pengajaran.
•Daripada kajian yang dijalankan kriteria yang diutarakan oleh Lara berjaya dalam mengubah pengajaran.


Jurnal 2:

Tajuk : Action Research in the Secondary Science Classroom : Student Response to Differentiated, Alternative Assessment.
Penulis : Waters, F. H., Smeaton, P. S. & Burns, T. G. (2004)

•Kajian tindakan ini dilakukan untuk mengkaji persepsi pelajar terhadap pembezaan, model penaksiran alternatif di dalam kelas sains menegah atas.
•Pembezaan, penaksiran alternatif didefinisikan melalui kajian ini sebagai penaksiran alternatif hibrid dan pembezaan arahan. Ianya menggabungkan penaksiran bukan tradisional seperti projek, pembentangan dan persembahan dengan unsur-unsur pilihan, pelbagai dan pembezaan arahan inidividu.
•Kaedah yang digunakan ialah kaedah kaji selidik yang mengandungi 24 soalan berdasarkan lima skala iaitu daripada sangat bersetuju kepada sangat tidak setuju.
•Hasil kajian menunjukkan majoriti daripada pelajar lebih mengutamakan model penaksiran alternatif, pembezaan berbanding penaksiran tradisional. Pemilihan unsur-unsur, meningkatkan pembelajaran dan pengalaman lanjutan merupakan faktor-faktor yang bermakna dalam keutamaan pelajar.


Jurnal 3 :

Tajuk : Science Teacher's Attemps at Integrating Feminist Pedagogy through Collaborative Action Research.
Penulis : Capobianco, B.M. (2007)

•Kajian tindakan ini dilakukan bagi menentukan pengalaman percubaan 3 orang guru sains untuk mengubah latihan mereka melalui menjalankan kajian tindakan ke atas pengajaran sains yang feminis.
•Data yang diperolehi menerusi temubual, perbincangan antara kumpulan, pemerhatian bilik darjah dan melihat dokumen sokongan. Analisis data bersifat inkuiri naratif.

Saturday, November 7, 2009

Aktiviti 1: Tugasan 1 buku

Kajian Tindakan (Hasil daripada perbincangan kumpulan):

Satu siri kitaran kajian yang berterusan, di mana ianya dilakukan untuk mendapatkan maklumat tentang bagaimana penambahbaikan atau meningkatkan sesuatu permasalahan atau isu yang timbul pada situasi tertentu di dalam semua bidang (Muhamad, Shuhada & Zulfaizal, 2009)

TUGASAN KELAS: Konsep dan Model Kajian Tindakan

Kajian tindakan

Carl Glickman (1992), telah menyatakan bahawa kajian tindakan dalam pendidikan ialah kajian yang dijalankan oleh satu kumpulan individu dalam persekitaran sekolah yang sama untuk meningkatkan pengajaran.

Mills (2003), telah menyatakan bahawa kajian tindakan adalah proses sistematik, reflektif dan kolaboratif yang memeriksa isu kelas dan sekolah untuk merancang, melaksanakan dan menilai perubahan. Guru berpandukan proses tersebut untuk menyiasat tindakan, polisi dan peristiwa yang mempengaruhi pengajaran mereka, supaya mereka dapat memberitahu keputusan pengajaran.

Hubbard dan Power (2003), telah menerangkan bahawa kajian tindakan membenarkan guru untuk mengambil peranan profesional, supaya mereka mendapat kebijaksanaan yang memberitahu latihan mereka hanya bergantung kepada nasihat daripada penyelia dan orang luar yang mungkin tidak biasa atau sensitif terhadap proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.

Bukti telah menunjukkan guru yang menjalankan kajian tindakan mempunyai keberkesanan yang tinggi, seterusnya memberi keputusan yang diharapkan dapat mencari jalan penyelesaian terhadap isu di dalam kelas yang dinamik dan sentiasa berubah-ubah (Stringer 1999; Holly, Arhar, and Kasten 2005).

Tujuan Kajian Tindakan

i.Untuk menyediakan bukti bagi menyokong dakwaan bahawa kerja yang telah dilakukan dapat membantu meningkatkan kualiti pembelajaran murid di dalam kelas.

ii.Supaya dapat melatih guru untuk membuat sesuatu analisis dan mengenalpasti unsur-unsur untuk perubahan

iii.Supaya dapat membentuk guru yang lebih profesional.

iv.Supaya dapat menjadi guru yang lebih berilmu pengetahuan.

Rujukan: McNiff, J. Teaching as Learning: An Action Research Approach. 1993


Reka Bentuk Kajian Tindakan

Kemmis & McTaggart (1988)



4 langkah dalam kajian tindakan berdasarkan gelungan :
i. Refleksi
ii. Merancang
iii. Bertindak
iv. Memerhati

Kurt Lewin

Reka Bentuk Kajian Tindakan Kurt Lewin telah dibina pada tahun 1940-an dan dikenali sebagai Kurt Lewin's Action Research Spiral yang mana menunjukkan penambahbaikan yang berterusan dalam pembelajaran mengenai apa yang telah dikaji. Pendekatan spiral tersebut melibatkan beberapa langkah seperti:



i. Mengenal pasti idea
ii. Pencarian fakta
iii. Perancangan pelan tindakan
iv. Pelaksanaan tindakan
v. Penilaian tindakan yang diambil
vi. Ulangkaji pelan tindakan berdasarkan apa yang dipelajari dari langkah 5
vii. Mengambil langkah tindakan seterusnya

Wednesday, November 4, 2009

TUGASAN 3 (ii): Laporan Pembentangan Kajian Tindakan Kolokium Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah Ambilan Januari 2009

Meningkatkan Kemahiran Mengingat Pelajar Dalam Bab Ibadah Subjek Pendidikan Islam Melalui Teknik Pantun.

Nazirah binti Alias dan Nurul Hidayah binti Md Yatin

Permasalahan kajian

Dalam kajian ini, masalah yang dihadapi oleh pelajar ialah mereka sukar untuk mengingat fakta penting yang telah diajar di dalam sesuatu bahagian. Oleh yang demikian, pengkaji telah melakukan suatu pendekatan baru iaitu teknik pantun bagi meningkatkan kemahiran pelajar.

Metodologi

1.Setting kajian

Kajian ini telah dijalankan di SMK Cheras Jaya, Balakong, Selangor yang mana dilakukan di dalam tempoh masa selama sebulan.

2.Sampel kajian

Kajian ini melibatkan pelajar Tingkatan Satu Sekolah menengah Kebangsaan Cheras Jaya.

Di dalam kajian ini, pengkaji telah menggunakan Kaedah Gelung Kajian yang mana melibatkan proses refleksi, perancangan, tindakan, dan pemerhatian. Di dalam proses refleksi, pengkaji telah memberi tumpuan terhadap fakta-fakta yang mengelirukan pelajar. Semasa perancangan, pengkaji telah mengumpulkan maklumat tentang cara-cara menghasilkan pantun yang baik dan dikongsi bersama pelajar. Semasa membuat tindakan, pengkaji telah membacakan bahan yang diperolehi, memberi penerangan dan pantun yang telah dikumpulkankepada pelajar. Seterusnya pengkaji telah membuat pemerhatian di dalam kelas melalui ujian yang telah dijalankan ke atas pelajar dan melalui maklum balas pelajar.

Pengumpulan dan penganalisaan data

Teknik pengumpulan data dilakukan secara pemerhatian, ujian, dan temubual. Semasa proses pemerhatian dilakukan, pengkaji mendapati pelajar menunjukkan minat apabila mereka dibekalkan sebuah buku kecil yang mengandungi pantun. Apabila pelajar diberikan ujian, pengkaji mendapati pelajar mampu untuk mengaplikasikan teknik pantun. Tetapi, semasa proses temubual, ia hanya dijalankan ke atas pelajar yang mendapat markah tinggi di dalam ujian yang dibuat. Kemudian hasil daripada semua data yang diperolehi telah dianalisis untuk mendapatkan keputusan kajian.
Hasil kajian, didapati pelajar memberikan respons yang baik terhadap teknik ini kerana telah membantu mereka untuk mengingat sesuatu fakta serta memberikan kseonokan di dalam pembelajaran.

Implikasi Kajian

Daripda kajian yang telah dijalankan, pengkaji mendapati, teknik ini dapat menarik minat pelajar terhadap subjek Pendidikan Islam. di samping itu juga, ia dapat membantu pelajar untuk mengingat fakta-fakta penting yang telah diajar oleh guru.


Apa yang dapat dipelajari dari kajian ini ialah?

Melalui kajian yang telah dijalankan, saya dapat mengetahui bagaimana sesuatu kajian tindakan dijalankan. Selain itu, saya juga dapat mempelajari teknik pengumpulan dan cara-cara analisis data ke atas sesuatu kajian yang dijalankan. Di samping itu, ia telah memberi kepelbagaian idea kepada saya untuk membantu saya mengaplikasikannya semasa proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan.

TUGASAN 3 (i): Laporan Pembentangan Kajian Tindakan Kolokium Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah Ambilan Januari 2009

Meningkatkan Penguasaan Dan Minat Pelajar Dalam Jawi
Melalui Kaedah ‘Congak Jawi.

Khuzaimah bt Mohd Daud (P48682) dan Siti Khairiyah bt Sejo (P48715)
Universiti Kebangsaan Malaysia

Permasalahan kajian
Dalam kajian ini, masalah yang dihadapi oleh pelajar ialah, mereka gagal untuk menjawikan perkataan rumi yang diberikan dalam ujian bulanan. Selain itu, merekajuga tidak boleh membaca buku teks Pendidikan Islam dengan baik apabila diminta oleh guru. Masalah yang paling ketara ialah mereka tidak menunjukkan minat terhadap perkataan jawi.

Metodologi

1.Setting kajian
Kajian ini telah dijalankan di SMK Tunku Ampuan Najihah, Seremban, Negeri Sembilan yang mana dilakukan di dalam tempoh masa selama 3 minggu.

2.Sampel kajian
Kajian ini telah dilakukan ke atas 57 orang pelajar SMK Tunku Ampuan Najihah
Kajian ini menggunakan Model Kurt Lewis yang mana melibatkan proses perancangan, tindakan, pemerhatian dan refleksi.

Dalam kajian ini, tiga kitaran digunakan untuk menilai tahap penguasaan pelajar yang mana dalam kitaran pertama, pengkaji memberikan penerangan terlebih dahulu tentang kaedah yang digunakan. Kemudian, pengkaji memberikan beberapa perkataan rumi untuk dijawikan. Dalam kitaran, jumlah perkatan rumi dikurangkan kerana ramai pelajar yang gagal menjawikan perkataan tersebut. Dalam kitaran ketiga, jumlah perkataan dikekalkan selain penambahbaikan dilakukan.

Pengumpulan dan penganalisaan data

Teknik pengumpulan data dilakukan secara pemerhatian, temubual, dan soal selidik ke atas 15 orang daripada 57 orang sampel pelajar. Kemudian hasil daripada data yang diperolehi telah dianalisis untuk mendapatkan keputusan kajian.
Hasil kajian, didapati pelajar memberikan respons yang baik dan mereka juga dapat meningkatkan tahap penguasaan tulisan jawi.

Implikasi Kajian

Daripada kajian ini, pengkaji mendapati teknik ini telah membantu dan menarik minat terhadap tulisan jawi. Selain itu, ia juga dapat meningkatkan penguasaan pelajar dalam penulisan dan pembacaan perkataan jawi.

Apa yang dapat dipelajari dari kajian ini ialah?

Melalui kajian yang telah dijalankan, saya dapat mengetahui bagaimana sesuatu kajian tindakan dijalankan. Selain itu, saya juga dapat mempelajari teknik pengumpulan dan cara-cara analisis data ke atas sesuatu kajian yang dijalankan.