? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, November 4, 2009

TUGASAN 3 (i): Laporan Pembentangan Kajian Tindakan Kolokium Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah Ambilan Januari 2009

Meningkatkan Penguasaan Dan Minat Pelajar Dalam Jawi
Melalui Kaedah ‘Congak Jawi.

Khuzaimah bt Mohd Daud (P48682) dan Siti Khairiyah bt Sejo (P48715)
Universiti Kebangsaan Malaysia

Permasalahan kajian
Dalam kajian ini, masalah yang dihadapi oleh pelajar ialah, mereka gagal untuk menjawikan perkataan rumi yang diberikan dalam ujian bulanan. Selain itu, merekajuga tidak boleh membaca buku teks Pendidikan Islam dengan baik apabila diminta oleh guru. Masalah yang paling ketara ialah mereka tidak menunjukkan minat terhadap perkataan jawi.

Metodologi

1.Setting kajian
Kajian ini telah dijalankan di SMK Tunku Ampuan Najihah, Seremban, Negeri Sembilan yang mana dilakukan di dalam tempoh masa selama 3 minggu.

2.Sampel kajian
Kajian ini telah dilakukan ke atas 57 orang pelajar SMK Tunku Ampuan Najihah
Kajian ini menggunakan Model Kurt Lewis yang mana melibatkan proses perancangan, tindakan, pemerhatian dan refleksi.

Dalam kajian ini, tiga kitaran digunakan untuk menilai tahap penguasaan pelajar yang mana dalam kitaran pertama, pengkaji memberikan penerangan terlebih dahulu tentang kaedah yang digunakan. Kemudian, pengkaji memberikan beberapa perkataan rumi untuk dijawikan. Dalam kitaran, jumlah perkatan rumi dikurangkan kerana ramai pelajar yang gagal menjawikan perkataan tersebut. Dalam kitaran ketiga, jumlah perkataan dikekalkan selain penambahbaikan dilakukan.

Pengumpulan dan penganalisaan data

Teknik pengumpulan data dilakukan secara pemerhatian, temubual, dan soal selidik ke atas 15 orang daripada 57 orang sampel pelajar. Kemudian hasil daripada data yang diperolehi telah dianalisis untuk mendapatkan keputusan kajian.
Hasil kajian, didapati pelajar memberikan respons yang baik dan mereka juga dapat meningkatkan tahap penguasaan tulisan jawi.

Implikasi Kajian

Daripada kajian ini, pengkaji mendapati teknik ini telah membantu dan menarik minat terhadap tulisan jawi. Selain itu, ia juga dapat meningkatkan penguasaan pelajar dalam penulisan dan pembacaan perkataan jawi.

Apa yang dapat dipelajari dari kajian ini ialah?

Melalui kajian yang telah dijalankan, saya dapat mengetahui bagaimana sesuatu kajian tindakan dijalankan. Selain itu, saya juga dapat mempelajari teknik pengumpulan dan cara-cara analisis data ke atas sesuatu kajian yang dijalankan.

0 comments: